Samenwerken aan de lange termijn

Avantage | Frank Overhand
De loopbaan van Frank Overhand laat zich lezen als een spannend jongensboek. Vanuit de voorhoede van de digitale revolutie in de tachtiger jaren, heeft hij het tempo van vernieuwing altijd vastgehouden. Vanaf 1990 met Avantage, een bedrijf in IT-services. IRIS CF heeft Frank meerdere malen bijgestaan. De laatste keer bij de geslaagde overname door Ricoh.

Veranderend businessmodel

Het overnamepad van Frank begon rond 2012 toen Microsoft een systeem introduceerde dat aan het begin stond van de cloud service die we nu kennen als Office 365. Hiermee veranderde het businessmodel van ‘de aanschafprijs voor levering, installatie en onderhoud van servers en software’, naar datacenters en een ‘prijs per maand’-model.

Frank vertelt: “Om te blijven meedoen moesten we als leverancier de transitie naar de cloud maken. Met de 45 medewerkers en omzet die we toen hadden, waren we hiervoor te klein. Door een overname bereikten we de benodigde slagkracht en omdat wij een van de weinige partijen waren die het lef hadden dit te doen, trokken we de aandacht in de markt. Verschillende investeerders wilden met ons in zee. Nu had ik veel verstand van ICT, maar niet van investeren.” 

Buy & Build strategie

“Via ons netwerk kwam ik in 2013 in contact met Duncan en zijn mensen”, vertelt Frank verder. “Veel partijen in onze branche startten, om dat gat in het veranderde verdienmodel op te vangen, een detacheringstak of gingen datacenters bouwen, gefinancierd door partijen als HP. Wij vonden dit geen goed idee en wilden dicht bij onze core business blijven. Samen met IRIS CF hebben we een ‘buy & build’-strategie opgezet en in de jaren daarna diverse overnames gerealiseerd. Zowel klein als groot, waaronder DutchICT in 2017.

Duncan: “Ons eerste contact met Frank ging over de mogelijkheden van private equity voor Avantage. Toen we na een aantal gesprekken Frank en zijn visie beter leerden kennen, hebben we op ‘buy&build’ ingezet. Een paar keer heeft Avantage de overname zelf gedaan en keken we alleen mee, de andere keren hebben wij een actieve rol gespeeld. Bijvoorbeeld ten aanzien van het financieringstraject.”

Verschillende investeerders wilden met ons in zee. Nu had ik veel verstand van ICT, maar niet van investeren.

Kantelmoment

Frank: “De verkoop aan Ricoh was de volgende stap die ik samen met Duncan gezet heb. De aankoop van bedrijven werd steeds lastiger. Ten eerste omdat er weinig goede bedrijven te koop waren die voldeden aan onze operationele en financiële eisen. Ten tweede omdat een overspannen markt ervoor zorgde dat de prijzen veel te hoog werden.”

Duncan vult aan: “Avantage presteerde al jaren goed maar groei blijft in deze snelle markt nodig.  Voor Frank ontstond toen een kantelmoment. Want was het verstandig om weer de volledige exposure te pakken en de volgende slag alleen te maken? Of werd het na vele jaren tijd om te verkopen? En zo ja, aan wie dan?”

Diverse keuze-opties voor verkoop

“Toen zijn we de mogelijkheden voor 100% verkoop gaan onderzoeken”, zegt Duncan. “We hebben verschillende partijen uitgenodigd, zowel private equity als strategische kopers. Die hebben allemaal voorstellen uitgebracht. Uiteindelijk is de match met Ricoh de beste keuze voor Avantage.”

Frank vult aan: “Wij bieden services die Ricoh nodig heeft, Ricoh biedt een klantenbase die voor ons heel interessant is. Ook tijdens onze ‘buy & build’-strategie hebben we altijd gezocht naar bedrijven die echt waarde toevoegden aan onze organisatie. Dat kon zijn door kennis die wij niet hadden; oplossingen, procedures, keurmerken. Daar past Ricoh naadloos in. Natuurlijk ontstaat er bij het zien van alle voorstellen een tegenstrijdig belang; kijk je met de pet van de oprichter of met de pet van de aandeelhouder. Ik vond die eerste het belangrijkste.

Met deze deal weet ik dat Avantage in goede handen is. Dat is waar ik het voor doe.”

Met deze deal weet ik dat Avantage in goede handen is. Dat is waar ik het voor doe.

Samen ondernemen

“Ik wil trouw zijn aan onze mensen, leveranciers en partners en daardoor krijgen we dat vertrouwen ook van onze klanten terug”, zegt Frank. “De Eerste Kamer is al vanaf het begin klant en dat is niet voor niets. Het gaat nooit alleen maar over zaken. Ook bij de samenwerking met Duncan, je bouwt een band op met elkaar, gaat respectvol met elkaar om. Ik weet dat ik als ondernemer ontzettend eigenwijs ben en het altijd beter weet. Maar als je wilt groeien weet ik ook dat je echt moet luisteren naar meningen van anderen en hen aan het roer moet laten als je er zelf minder verstand van hebt. Ik vond het mooi om van de kopende partij terug te krijgen dat wij er ‘strak’ inzaten én heel respectvol omdat we ook met hen meedachten. Dat typeert de werkwijze van Duncan en zijn team en daar hou ik van. Dat straalt namelijk ook op mij af en dat is precies hoe ik graag zaken doe.”

Deze bedrijven vertrouwen op IRIS CF