Column
3 april 2020

Fusies, overnames, funding: en opeens is alles anders

Twee maanden geleden kondigde ik aan dat ik een serie columns over ‘fusies, overnames en funding’ zou gaan maken, speciaal gericht op ondernemers die actief zijn in de wereld van inhuur van externe arbeid. In iedere column zou een specifiek thema centraal staan en de eerste bijdragen heb ik inmiddels gepubliceerd.

Ik stond op het punt om mij enthousiast aan mijn volgende bijdrage in de serie te gaan wijden. En toen was daar opeens corona … In één klap zag de wereld er totaal anders uit. In mijn eigen organisatie IRIS Corporate Finance zijn er best wat transacties on hold gezet. Wij zijn actief in de wereld van Mergers & Acquisitions, en niemand gaat zijn toko verkopen of een onderneming overnemen als er net een aardbeving heeft plaatsgevonden.

Voor ons als ondernemers is ‘business as usual’ even heel ver weg. We moeten ons richten op onze medewerkers, onze relaties, op damage control, op snelle acties op de korte termijn. We moeten alerter zijn dan ooit. We worden volop aangesproken op ons ondernemerschap om ons bedrijf door de hectische en onzekere periode heen te loodsen. Daarbij zitten we niet allemaal in dezelfde trein, ieder heeft zijn eigen verhaal. Sommige organisaties hebben het juist ontzettend druk, voor anderen staat de wereld momenteel stil.

Zijn er in een periode van zoveel onrust en onvoorspelbaarheid adviezen te geven?

Realiseer je allereerst dat de belangrijkste levensader voor je bedrijf op dit moment je cashflow is. Cash is King! Let ook op gedrag om je heen. Bij vorige crises in 2001 en 2008 zagen we dat sommige opdrachtgevers de neiging krijgen om eerst aan zichzelf te denken. En vorige week lazen we ook berichten in de krant waaruit op te maken is dat ook nu sommige partijen in die reflex schieten, zoals Action dat eenzijdig de betalingstermijnen verlengt met 30 dagen.

Hoe ga je op korte termijn die onzekerheid te lijf? Wees eerlijk tegen jezelf en pas op tijd je organisatie aan. Maak een nieuw budget met nieuwe scenario’s die uitgaan van krimp en niet van stabilisatie of groei. Het is nu nog belangrijker om je daarbij te focussen op de ontwikkeling van je werkkapitaal. De voor flex cruciale maanden mei en juni staan voor de deur.

Neem daarnaast de juiste (strategische) beslissingen: Richt je op business die geld oplevert. Nieuwe klanten met betalingstermijnen van meer dan 30 dagen brengen geen cash, maar kosten cash. Zorg voor heldere afspraken en zorg dat er op tijd betaald wordt. Wees ook voorzichtig met het aanpassen van je tarieven, want het duurt vervolgens lang om dat weer terug te draaien.

Ik wens je voor de komende tijd wijsheid en voldoende ‘rust in het hoofd’ om de juiste beslissingen met de juiste focus te nemen.

Waar gaat mijn column van volgende maand over? Dat weet ik nog niet. Flexibiliteit is op alle gebieden momenteel het toverwoord. Ik volg daarom heel goed de markt en bepaal afhankelijk van de stand van zaken met welk onderwerp ik denk jou als ondernemer een beetje van dienst te kunnen zijn.

Wil je alle columns ontvangen in je mailbox? Meld je dan aan via rob.delaat@iriscf.nl. Ik hoop: Tot ziens!

Rob de Laat

Partner

Rob is een fusie- en overnamespecialist vanuit de praktijk. Vanuit zijn ervaring als ondernemer en investeerder heeft hij veel kennis en een groot netwerk in de flexbranche waarin hij ruim 30 jaar actief is.

Bekijk profiel